Profil de antreprenor: Călin Văduva

22.07.2019
4 minute de citit

M-au ambiționat mai mult eșecurile decât realizările. Experiența mea de viață a constat în a învăța din multele eșecuri de care am avut parte. – Călin Văduva

 

Antreprenoriatul este un îndelung exercițiu al eșecului. Poți reuși numai considerând eșecul o etapă normală în calea către succes. Cu alte cuvinte, cine reușește să învețe din propriile greșeli și să treacă peste momentele grele ale înfrângerilor de etapă, se va numi antreprenor.

 

Călin Văduva (Fortech) este un astfel de antreprenor, care și-a construit sistematic succesul în afaceri clădind pe fundația solidă a propriilor eșecuri.

 

„Am ajuns până aici învățând din eșecuri. Primul, a fost atunci când am fost respins de Microsoft. Al doilea eșec a fost prima firmă pe care înființat-o în anul 1996 și am închis-o în 2003. Și cu Fortech am avut parte de eșecuri, dar am reușit să trecem peste ele. În anul 2005 eram aproape de faliment. A fost nevoie să vin cu bani de acasă și să muncesc gratuit pentru a ține firma pe linia de plutire.”

 

Un rezumat succint al Fortech este: o firmă înființată cu 5 angajați, de la care s-a ajuns la o corporație cu peste 750 de angajați.

 

Fortech furnizează servicii IT pentru firme din Europa de Vest (60%) și pentru piața din SUA (40%). Ceea ce diferențiază firma clujeană de altele similare este  capacitatea de scalare (prin formare de echipe independente ori dedicate) și o ofertă completă de servicii software pentru o mare diversitate de industrii. În ultimii trei ani, firma a făcut un galop de sănătate și a crescut cu 29% volumul vânzărilor. De la aproape 2 milioane de euro cifră de afaceri în 2008, s-a ajuns la aproape 30 de milioane în doar zece ani. Rata profitului ultimilor ani este și ea robustă: 10-15% pe an.

 

Cum se ajunge aici? Prin stabilirea unor alianțe strategice și a unor parteneriate de lungă durată cu clienții, spune Călin Văduva. Practic, aproape jumătate dintre clienții Fortech se află în parteneriate de lungă durată cu aceasta. Cu unii clienți se lucrează de 6, 8, 10 ani, iar media de durată a colaborărilor per total este mai mare de 3 ani. 

 

E o chimie a succesului pe care o urmărește orice firmă de IT din lume. Majoritatea clienților noi se iau din recomandări directe de la alți clienți, de aceea e vital gradul de satisfacție pentru serviciile prestate. Interacțiunile cu clienții din piețele mature au modelat de-a lungul timpului cultura organizațională și practicile interne ale companiei Fortech. Au maturizat-o. Periodic, tot sistemul se supune unui proces de reflecție din care iese întărit și modernizat. Se adaptează structuri interne, procese de livrare, competențe tehnice și de leadership și se aduc în linie cu noua etapă de creștere a companiei. O companie de 1 milion de euro nu funcționează la fel ca una de 30 de milioane...

 

În ultimii 10 ani, Fortech a avut un parcurs logic, matematic chiar, by the book. Singurul risc pe care Călin  și l-a asumat a fost dezvoltarea unui sediu propriu pentru Fortech, o clădire de birouri de clasă A cu o capacitate de 450 de locuri, în momentul în care firma avea doar 200 de angajați.

 

Tot ADN-ul Fortech s-a construit pe ADN-ul uman și de business al lui Călin Văduva. Tot ce e important pentru Călin  e important la Fortech: încredere, respect, performanță. Fortech a susținut organizarea Olimpiadei Internaționale de Matematică, dar și festivalul Electric Castle. Ajută SMURD Cluj dar au înființat și o asociație care a dezvoltat un program de mentorat pentru tinerii care vor să urmeze cariere în IT. Reciclare selectivă, sustenabilitate pe termen lung a mediului, green, healthy, toate sunt preocupări zilnice ale lui Călin și a tuturor membrilor echipei Fortech, din toate cele trei centre operaționale: Cluj-Napoca, Iași, Oradea.

 

Anul acesta, Călin Văduva, a fost unul dintre finaliștii EY Entrepreneur Of The Year in Technology.