Profil de antreprenor: Alexandru Iliescu

12.07.2019
4 minute de citit

Scopul ultim al tehnologiei? Crearea unor lucruri noi și folositoare pentru ceilalți, adică inovarea.

 

După mai bine de o decadă de lucru în corporații, Alexandru Iliescu a făcut un „leap of faith”. Deși nu știa programare, a început să tatoneze ecosistemul AppStore de la Apple și să-i înțeleagă mecanismele intime de funcționare, publicând aplicații test. ”În primul an ne-am păstrat joburile și învățam după program și în week-end-uri. Era un fel de hobby. Am lansat mai multe aplicații mici, joculețe, quiz-uri, ca să înțeleg mecanismele. Am învățat cum se descrie și promovează o aplicație, cum se fac screenshot-uri care să atragă, care e modalitatea de ranking în AppStore și care sunt particularitățile fiecărei țări.”

 

În orice carte bună, personajul principal care ajunge într-o poziție importantă după o serie de peripeții, începe prin a face o călătorie inițiatică prin tărâmuri necunoscute. Așa a fost și în cazul lui Alexandru: ”Mi-am petrecut doi ani de zile lucrând în vest. Acolo am descoperit cultura occidentală care pentru mine a fost o iluminare. Am înțeles ce înseamnă valori, ce înseamnă un mediu de lucru profesionist. Pe de altă parte, mi-am dat seama și că noi, românii, suntem în posesia unor diferențiatori care contează.”

 

Un an și jumătate i-a luat lui Alexandru să învețe ce era de învățat din ecosistemul Apple și să decidă ce urmează să facă pentru a cuceri lumea. Răspunsul a fost: vom face la Brașov cea mai bună aplicație de învățat limbi străine din lume. Erau sute de astfel de aplicații disponibile, dintre care cele mai bune erau cu adevărat puternice, cu zeci de milioane de utilizatori. Nu a contat. ”Știam că putem să facem o aplicație mai bună și de aici am plecat la drum. Spre exemplu, cea mai bună aplicație de învățat limbi străine de la acea dată nu avea replici spuse de vorbitori nativi, ci voci de sinteză. Noi lucrăm cu vorbitori nativi pentru fiecare dintre cele 33 de limbi disponibile.” Marea inovație a aplicației Mondly este, însă, faptul că sistemul funcționează pentru oricare pereche de limbi din cele 33. Cu alte cuvinte, danezii pot învăța spaniolă, românii pot învăța olandeză, chinezii pot învăța afrikaans și așa mai departe. Asta a deschis pentru Mondly piețe interesante, neexplorate de aplicațiile care se concentrau pe limba engleză.

 

În business și în viață e contraproductiv să reinventezi roata. Și atunci, Alexandru Iliescu s-a conectat la Silicon Valley, alegându-și modele de succes: Steve Jobs și Elon Musk. Scopul ultim? Crearea unor lucruri noi și folositoare celorlalți. Într-un cuvânt, inovarea. Să inovezi în studiul limbilor străine e destul de greu. Și atunci, ce trebuie să faci e să combini creativ tehnologiile disponibile.

 

Cartea de căpătâi a lui Alexandru Iliescu este ”How To Learn A Foreign Language” a lui Paul Pimsleur, un profesor de la Sorbona, care a inventat o metodă diferită de a învăța o limbă străină, totul fiind bazat pe a asculta lecțiile în format audio. La vremea aceea (1980), lecțiile se ascultau pe casetofon, o inovație tehnologică a vremii, însă Pimsleur se întreabă retoric în carte ce ar putea deveni metoda aceasta în câțiva ani, când tehnologia va avansa și mai mult. ”Astăzi, avem aceste tehnologii. Aplicația Mondly te pune să asculți, apoi să vorbești, înțelege ce spui și apoi îți dă un feedback și te corectează. Mai mult, am simulat dialoguri cu interlocutori folosind tehnologia Virtual Reality pentru ca totul să fie cât mai apropiat de un scenariu real.”

 

Secretul echilibrului și a celor mai bune decizii de business pentru Mondly? Tandemul pe care îl face de la vârste fragede cu fratele său, Tudor Iliescu. Apoi, focusul pe crearea unei echipe veritabile care să acționeze cu entuziasm și la unison. ”De la începutul acestei firme, de când eram trei oameni, am oferit o masă angajaților. Mâncăm împreună și asta ne leagă. Acum suntem 35 și acest obicei este respectat.”

 

Clienții Mondly provin preponderent din SUA, vestul Europei și Scandinavia. Cifre? 40 de milioane de descărcări (de două ori populația României!) and counting. Ținta pentru următorii trei ani este depășirea cifrei de 100 milioane de clienți.

 

Ce înseamnă succesul Mondly după doar 4-5 ani de la lansare? Evoluând într-o piață globală, a fost declarată în 2017 Aplicația Anului în EMEA de către Facebook, a fost introdusă de Google în secțiunea Alegerea Redacției în 2018, iar de la Gartner a primit tot în 2018 titlul de Cool Vendor. Cu modestie, adăugăm în 2019 la panoplia lui Alexandru Iliescu premiul EY Emerging Entrepreneur of the Year in Technology.