Astăzi startup. Mâine scaleup.

16.07.2019
3 minute de citit

Comparând rapoarte și indicatori despre startup-uri și investiții, am observat un trend similar atât în Europa, cât și în România: multe startup-uri și foarte puține companii în stadiul de “scale-up”.

 

Dacă un startup îl putem identifica ca fiind o companie în căutarea unui model de business scalabil, termenul “scale-up” se referă  la companii care sunt în faza de execuție a modelului de business.

 

La nivel European, maxim 5% dintre startup-uri devin suficient de mature încât să le putem încadra ca “scale-up”.  Rata de „maturizare” nu se aplică în România, unde sunt înregistrate aproximativ 1000 de startup-uri pe an. De la începutul anului 2019, în România, doar 3 companii înregistrează investiții de peste 1 milion de euro: FintechOS, TypingDNA și, cel mai recent  Elrond. Aplicând procentul de 5%, pentru conversia ideală de la startup la scaleup, ar trebui să avem anual în România 50 de investiții de peste 1 milion de euro. Însumat, 50 de milioane de euro anual este o sumă peste nivelul mediu al ultimilor ani investiți în startup-urile și scaleup-urile din România. În acest context, este ușor de înțeles de ce România figurează cu peste 100 de startup-uri înregistrate în afara țării. Acolo companiile găsesc finanțare mai ușor. În plus, este foarte ușor pentru un startup cu 5-10 angajați să mute întreaga echipă în afara țării, dacă este necesar.

 

În Europa, s-au înregistrat până în prezent 5.596  de scaleup-uri, care au primit finanțări de peste 74 de miliarde de euro.  Dintre acestea, peste 136 de companii în faza de „scale-up” au primit investiții de peste 100 milioane de euro fiecare. România figurează cu 21 de investiții de peste 1 milion de euro, reprezentând 0.375% din totalul înregistrat la nivel european .

 

Este dificil să vinzi tehnologie și inovație, într-o țară precum România, deoarece procesul de adopție a inovației în cadrul companiilor din România este lung. În același timp, o idee similară dezvoltată într-o țară precum Suedia poate genera vânzări de 15 milioane euro într-un singur an. Se creează un decalaj greu de recuperat în contextul digital actual, când trebuie să aduci produsul în piață imediat. Dar, finanțarea nu este singurul lucru care limitează dezvoltarea startup-urilor.

 

Conform unui raport,  publicat de „The Scaleup Institute”, pentru ecosistemul de scaleup-uri s-au identificat 5 zone, unde antreprenorii au întâmpinat dificultăți cu dezvoltarea afacerii.

  • Competențe: Dificultăți în identificarea și angajarea resurselor cu competențe necesare pentru companii.
  • Piața de desfacere: Dificultăți în accesarea clienților atât la nivel național, cât și internațional.
  • Leadership: Lipsa programelor dedicate startup-urilor pentru pregătirea competențelor de leadership.
  • Finanțare: Dificultăți în atragerea surselor de finanțare, potrivite.
  • Infrastructura: Lipsa elementelor integrate între nevoile de spațiu, timp și finanțare generează efort suplimentar, consumator de timp.

 

Pentru a trece mai repede de problemele inerente dezvoltării de la startup la scale-up, antreprenorii trebuie să apeleze la persoane și organizații care au experiența anterioară necesară poziționării lor în fața clienților și a potențialilor investitori și să îi ajute să treacă mai ușor peste dificultățile dezvoltării unei afaceri într-un domeniu atât de nou.

scaleup